Een greep uit de vele evaluaties van docenten in voorgezet onderwijs en Mbo (juni 2012):
'Wat Doe Jij?' met Young Stage in Rotterdam (20 workshops, 3e seizoen)
‘Foto’s met de mobiele telefoon op Facebook gezet…’
Sommige leerlingen durfden minder snel mee te doen, maar de situaties zijn zo herkenbaar dat ze enthousiast werden. Het valt of staat met de rol van de Joker, die moet het geheel leiden en goed weten dat het doel is de leerlingen te laten nadenken. Hij/zij moet enthousiast maken en het stuk, na inbreng van de leerlingen, toch weer tot een goed eind te brengen. Allerlei oplossingen worden uitgeprobeerd, dat gebeurt heel professioneel.
Maar er wordt nog steeds veel gepest. Wel krijgen de leerlingen meer zicht op hun eigen rol en hoe je daar een keuze in hebt.
De voorstelling blijkt ook zeer geschikt voor de leerlingen van het Mbo zelf. Docenten zeggen : Dit moeten we vaker doen….
'Wat Doe Jij?' met De Steeg in Groningen (73 workshops)
‘Pesten en buitensluiten na onaardig, heftig ruziënd gedrag…’
De klas werd omgetoverd tot een minitheater. De acteurs speelden herkenbare pestsituaties over digitaal pesten en de leerlingen werden goed bij de scènes betrokken.
De leerlingen werd een spiegel voorgehouden door hen zelf te laten reageren. Ze vonden het geweldig dat ze zelf mee mochten spelen.
Het was zeer herkenbaar, wekelijks zijn er wel pesterijtjes binnen en buiten de groep.
En, als je iemand wil slaan, doe je dat in het stuk in slow motion…… want dat liet zien dat vechten geen oplossing biedt.
Als leerlingbegeleider kan ik hier op teruggrijpen, alle mentoren zouden hierbij aanwezig moeten zijn !
Graag in alle brugklassen spelen…..
'Wat Doe Jij?' met Theaterschip Drost van Salland in Deventer (32 workshops, 2e seizoen)
’Proefwerk afgepakt en overgeschreven…’
Duidelijk, mooi gespeeld verhaal uit de belevingswereld van de leerlingen over: meedoen, erbij willen horen, keuzes maken…..
De interactie ging goed, complimenten geven als de leerlingen durven meespelen werkt goed. Ze moesten nu wel nadenken over de gevolgen van pesten. Je kunt als docent later naar de voorstelling verwijzen.
Je zou kunnen eindigen met leraren, die gepest zijn, en wat dat voor gevolgen heeft gehad voor hun latere leven.
Het was professioneel gedaan en interessant. Graag volgend jaar weer, ook in de 2e klassen!
'Wat Doe Jij?' met de Toneelmakerij in Amsterdam (20 workshops)
‘Manipulatie en groepsdruk om leraar te beschuldigen…’
Herkenbaar laagdrempelig stuk. Vlotte intro met muziek en een scènes met een dosis humor. De leerlingen kunnen zich goed verplaatsten in de personages en denken mee. Ook het inspringen ging goed, na een tijdje kwamen de leerlingen los en deden mee.
Bijzonder geschikt om op terug te grijpen bij soortgelijke situaties in de klas.
We hebben nagepraat in de klas over hun inbreng, wat ze geleerd hebben en of ze dat ook gaan toepassen…
Heel geschikt voor 2e jaars, maar ook misschien voor brugklassers in de eerste weken van hun schooltijd? Volgend jaar weer?
'Wat Doe Jij?' met de Jeugdtheaterschool in Tiel
‘Pesten is er in allerlei vormen…’
De Jeugdtheaterschool van De Plantage (JTR) zal in september in Tiel, Culemborg en Geldermalsen waarschijnlijk een bescheiden start kunnen maken. Enkele try-outs hebben in ieder geval het enthousiasme van de scholen aangetoond.
'Wat Doe Jij?' met het Productiehuis van Artiance in Alkmaar
‘Wat Doe Jij Vreemde Eend?’ over vooroordeel en discriminatie…’
Artiance zal met een speciaal voor dit project samen te stellen groep spelers waarschijnlijk in september kunnen starten in de hele kop van Noord-Holland: Den Helder, Alkmaar, Enkhuizen, Hoorn, Edam/Volendam en Purmerend, mede dankzij lokale Nutsdepartementen en Coöperatiefondsen van Rabobanken in de regio.
Verwacht
'Wat Doe Jij?' met Rabarber in‘s-Gravenhage/Wassenaar/Leiden
'Wat Doe Jij?'met het Koning Willem 1 College? in ’s-Hertogenbosch en omgeving
Samenwerking met Mbo
De omvang van samenwerking met Mbo-artiestenopleiding neemt nog steeds toe. De meeste spelers komen van de dichtstbijzijnde ROCs. Deze studenten zijn jong en staan daardoor dicht bij de leerlingen.
Extra donaties komen o.a. van de SNSbank-winkelopeningen en Coöperatiefondsen van diverse lokale Rabobanken, de SNSfondsen ’t Nut Buren en Eemsmond, het Jan Nieuwenhuyzenfonds Tiel en het lokale VSBfonds Beemster.
'Wat Doe Jij?' met Nutsdepartementen
De departementen Amsterdam, Beesd, Den Helder, Edam, Olst-Deventer, Oude Pekela, Rotterdam en het Nutsdistrict Noord-Holland dragen financieel bij aan Wat Doe Jij? Plannen zijn er met Bergum, Buren, Langstraat, Rijswijk en Wassenaar.
Corretje Eijgenstein
Landelijk coördinator Wat Doe Jij?
juni 2012