“Ik zie jou”
Nog voordat het interview begonnen is, spreekt hij een groep kinderen aan die samen aan een tafel werken: "Wat zijn jullie aan het maken?" Erik vertelt: "Onze visie is: Ik zie jou. Ik zie jou als leerling, ik zie jou als collega en ik zie jou als ouder. Ik ben nog altijd het onderwijs ingegaan vanuit het werken met kinderen en niet om in bestuurskantoren notities te schrijven. Dat heeft ook mooie kanten, maar dan ga je dit missen."
“Ik gun elk kind dat het zich gezien voelt”
Erik: "We hebben wachtlijsten en geen groeiambitie. Dat is kwetsbaar, maar aan de andere kant is het een groot goed. Ik ken al mijn leerkrachten, ik ken al mijn kinderen." Met het aantal leerlingen dat fluctueert tussen de 240 en 250 leerlingen, koestert hij de laagdrempeligheid en betrokkenheid. Hij is zo’n tachtig procent van de tijd op school, waardoor hij de ruimte heeft om dagelijks een rondje door de school te lopen: "Ik gun elk kind dat het zich gezien voelt. Je komt nooit tot leren als je niet goed in je vel zit.”
“Deze kinderen begeleiden in hun ontwikkeling, daar kom ik elke dag mijn bed voor uit”
Drijfveren
De keuze voor het onderwijs zag hij als vanzelfsprekend: "Mijn hele familie komt uit het onderwijs. Ik heb in het speciaal onderwijs gewerkt, interim functies gehad en gewerkt met kinderen met een meervoudige beperking. Daarna kreeg ik hier de grote uitdaging om de Nutsschool Wassenaar te begeleiden. Deze kinderen begeleiden in hun ontwikkeling, daar kom ik elke dag mijn bed voor uit. Mijn drijfveer is dat je hier niet alleen komt om te leren, maar dat de school ook een maatschappelijke functie heeft.”
“Ik ben echt trots op de ouders. Ze hoeven het allemaal niet te doen, maar ze doen het wel.”
Community
Gedreven door de wens voor beter onderwijs in Wassenaar, richtten ouders in 1951 Nutsschool Wassenaar op. Erik vertelt: “De ouders misten een bredere blik op het kind, en oog voor de totale algemene ontwikkeling.” Vandaag de dag wordt de school nog altijd gekenmerkt door een hoge mate van ouderbetrokkenheid. Hij legt uit: “De betrokkenheid gaat niet alleen over helpende handjes bij excursies, maar ook over meedenken en samen verantwoordelijk zijn voor het kind. Dus niet: Ik breng mijn kind naar school en dan is het klaar. Wij zijn een soort community waarin we het samen doen. Ouders nemen de verantwoordelijkheid om iets te betekenen voor de school. Ik ben echt trots op de ouders. Ze hoeven het allemaal niet te doen, maar ze doen het wel.”
“We hebben een turbulente tijd gehad”
Waar veel nutscholen onderdeel worden van een grotere scholenkoepel, kiest Nutsschool Wassenaar er bewust voor om eenpitter te blijven. “Dat betekent mooie dingen, maar ook hele kwetsbare dingen. We hebben een turbulente tijd gehad, ook omdat we klein waren. Op het moment dat het dreigt fout te gaan, heb je een verenigingsstructuur met ouders erachter zitten. De ouders zitten in het bestuur en zijn ook nog steeds mijn werkgever. Toen hebben we als vereniging de schouders eronder gezet. Nu de school weer in rustig vaarwater verkeert, kunnen wij ons weer volledig richten op de kwaliteit van het onderwijs, de dynamiek en de toekomst.”
“Wij streven ernaar om er niet alleen voor onszelf te zijn, maar ook voor de maatschappij”
DNA
Erik: "Wij zitten wel boven het niveau met lezen, taal en rekenen in Nederland. Dit komt onder andere door de wijk en doordat we ons leesonderwijs enorm hebben versterkt. Door een ouderbijdrage hebben we de ruimte hebben om net dat stukje extra aan te bieden. Toch zijn we als bestuur niet enkel tevreden als kinderen de school verlaten met hoge taal- en rekenopbrengsten. Ons doel is dat zij begrijpen hoe de maatschappij werkt en dat zij zich kunnen ontwikkelen tot wereldwijze burgers. Het verlangen om iets terug te doen zit echt in ons DNA. Wij streven ernaar om er niet alleen voor onszelf te zijn, maar ook voor de maatschappij. Dat is des Nuts.”
“Voor mij is het geslaagd als leerlingen met een open houding luisteren naar de mening van een ander.”
Toekomstvisie
Hij deelt zijn toekomstvisie voor Nutsschool Wassenaar: “Ik zou onze school nog veel meer in de maatschappij willen zien. Als school kunnen we veel meer de wijkfunctie overnemen, en ik denk dat dit in de komende jaren sterker zal groeien om verbinding te krijgen. Wij willen niet naar polarisatie en nemen hier ook geen standpunt in. Daarover gaan we met de kinderen in gesprek. Voor mij is het geslaagd als leerlingen met een open houding luisteren naar de mening van een ander. Dit doen we als school wel echt vanuit een neutrale positie en iedereen die hier werkt wordt ook geacht die in te nemen.”
Reacties welkom
Het staat alle leden vrij om te reageren op dit interview. Reacties in de vorm van een afbeelding, eigen verhaal, artikel, link of bericht dat aanhaakt op een interview kunt u sturen naar het secretariaat@nutalgemeen.nl
Reactie landelijk Nut
Het Nut is 'Vriend' van het Nationaal Onderwijsmuseum in Dordrecht. Het eerste nummer in 2009 van 'Lessen', het magazine van het Nationaal Onderwijsmuseum, is grotendeels gewijd aan de Maatschappij tot Nut van ’t Algemeen. In 2009 vierde de Maatschappij zijn 225-jarig bestaan. Het Nut heeft veel betekend voor het onderwijs. Het Nationaal Onderwijsmuseum greep dit jubileum ook aan om een tentoonstelling over de Maatschappij samen te stellen. Lees meer
Aahhh..! Over lichaam, seksualiteit, gender en consent
Aahhh..! lis de nieuwste tentoonstelling van het Nationaal Onderwijsmuseum die loopt tot oktober 2025. De tentooonstelling laat zien, dat bij relationele en seksuele vorming het om veel meer gaat dan dat ene hoofdstukje in de biologieboeken op school. Voorlichting geven en krijgen is niet alleen belangrijk. Het kan ook leerzaam, spannend en leuk zijn. Een aanrader voor een uitstapje met de klas. Lees meer