Rijkswerf Willemsoord Den Helder

WLM Lumperjack Dok 1 of Oude Dok Willemsoord te Den Helder

De geschiedenis van de Rijkswerf gaat terug tot de tijd van Napoleon in 1812, toen werd besloten dat er in Den Helder aan het Nieuwe Diep een grote marinewerf moest worden gebouwd. Deze werd uiteindelijk in 1822 in gebruik genomen. Het unieke Willemsoord is nu een prachtig historisch deel van Den Helder dat zich transformeert tot een open stadsgebied.

Na de Tweede Wereldoorlog beleefde Willemsoord een bloeiperiode. In 1947 werd Den Helder aangewezen als de belangrijkste marinebasis van Nederland. Op het hoogtepunt werkten zo'n 2500 mensen op de Rijkswerf. In 1992 verliet de Marine de werf en kwam het terrein onder beheer van de gemeente Den Helder. De monumentale gebouwen en waterwerken werden gerestaureerd en er werden plannen gemaakt voor nieuwe culturele en recreatieve activiteiten. De overheid, waaronder de Europese Commissie, het Rijk, de Provincie en de Gemeente, heeft gezamenlijk 80 miljoen euro aan subsidie beschikbaar gesteld.

De restauratie van Willemsoord begon officieel op 31 december 1999. Het restauratieproces werd in 2004 afgerond en heeft geresulteerd in prachtig cultureel erfgoed. Willemsoord biedt nu onderdak aan diverse ondernemers en maritieme en culturele organisaties.

als  Hr. Ms. Bonaire (1877), het oudste nog bestaande Nederlandse marineschip dat in Rotterdam, is gebouwd. Het schip is een schroefstoomschip van de Koninklijke Marine en een driemaster met zowel zeilen als een stoomgedreven schroef als voortstuwing. D eonlangs afgetreden voorzitter van de Stichting de Bonaire is lid van het Nut in Den Helder.